لیزر co2 فرکشنال

لیزر Co2 فرکشنال

لیزر Co2 فرکشنال

لیزر Co2 فرکشنال

لیزر Co2 فرکشنال، یا لیزر با دی اکسید کربن فرکشنال از پرتو های هدف مند نور برای حذف لایه سطحی پوست شما استفاده می کند، این نوع لیزر درمانی می تواند:

  • حذف سرطان پوست
  • مشکلات پوستی زیبایی مانند خطوط ریز یا عمیق، چین و چروک و اسکار آکنه را برطرف کند.
  • نواحی تغییر رنگ پوست مانند لکه های خورشیدی و لکه های پیری را درمان کند.

بسته به موضوع مورد بررسی، یک متخصص پوست یا جراح زیبایی ممکن است از لیزر فرکشنال، یا نوع دیگری از لیزر Co2 نیز استفاده کند، با این حال، لیزر های فرکشنال نسبت به لیزر های Co2 سنتی سطحی تر هستند، بنا بر این عمدتاً برای رفع خطوط ریز یا لکه های پوست استفاده می شوند.

لیزر Co2 فرکشنال

لیزر Co2 چگونه عمل می کند؟

لیزر Co2 از پالس های نور لیزر استفاده می کند، این پرتو ها به سطح پوست نفوذ می کنند، جایی که آب موجود در سلول های پوست آن ها را جذب می کند، وقتی این اتفاق می افتد، اپیدرم یا لایه سطحی پوست شما تبخیر می شود، درم یا لایه میانی گرم می شود و رشد رشته های کلاژن جدید را تحریک می کند، همان طور که ناحیه بهبود می یابد، پوست جدید سفت تر و صاف تر جای گزین لایه های قدیمی می شود.

در طول لایه برداری با لیزر Co2، یک جراح زیبایی یا متخصص پوست می تواند نواحی خاصی از پوست شما را با دقت مورد هدف قرار دهد، بنا بر این درمان بقیه پوست اطراف را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

طرز استفاده و کار با لیزر Co2

متخصص پوست دستور العمل هایی را به شما می دهد تا برای درمان آماده شوید، بسته به سابقه پزشکی شما، مراقبت های اولیه معمولاً شامل موارد زیر است، اجتناب از برنزه شدن یا قرار گرفتن در معرض شدید آفتاب به مدت ۴ هفته قبل از درمان به مدت ۳ روز قبل از درمان از دارو هایی که باعث حساسیت به نور خورشید می شوند مانند داکسی سایکلین استفاده نکنید، مصرف یک داروی ضد ویروسی برای چند روز قبل و بعد از درمان در صورت داشتن سابقه تبخال یا زونا، ترک سیگار به مدت ۲ هفته قبل و بعد از درمان، زیرا سیگار می تواند در بهبود اختلال ایجاد کند.

لیزر Co2 فرکشنال

روش کار

در این جا ایده ای از آن چه باید در روز درمان لیزر Co2 خود انتظار داشته باشید آورده شده است، این روش سر پایی به طور کلی بین ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت طول می کشد، بسته به موضوع مورد بررسی و ناحیه پوست تحت درمان، لایه برداری با لیزر Co2 کمی درد دارد، سطح دردی که تجربه می کنید به عمق و وسعت لایه برداری مجدد، مهارت متخصص پوست یا جراح و میزان تحمل درد شما بستگی دارد.

برای جلوگیری از درد و کمک به آرامش، ترکیبی از بی حس کننده موضعی و آرام بخش دریافت خواهید کرد، برای لایه برداری گسترده، ممکن است بیهوشی عمومی دریافت کنید تا در طول درمان بخوابید، قبل از شروع درمان، پوست شما کاملاً تمیز می شود و عینک مخصوصی برای محافظت از چشمان خود در برابر لیزر دریافت خواهید کرد، در طول درمان، متخصص پوست یا جراح میله لیزر را به آرامی روی ناحیه پوست تحت درمان حرکت می دهد.

ممکن است برای جلوگیری از تورم، یک کیسه یخ دریافت کنید تا به مدت ۱۵ دقیقه روی ناحیه تحت درمان قرار دهید، در نهایت، یک پماد ضد باکتری و یک پانسمان نچسب روی پوست درمان شده اعمال می شود، این کار را طبق دستورالعمل، معمولاً به مدت ۲۴ ساعت، بگذارید، ممکن است بسته به درمان مورد نیاز و شدت لیزر مورد استفاده، به بیش از یک جلسه درمانی نیاز داشته باشید.

لیزر Co2 فرکشنال

مزایای آن چیست؟

لیزر Co2 می ‌تواند بسیاری از مشکلات پوستی زیبایی و پزشکی را درمان کند، از علائم قابل مشاهده پیری و آسیب‌ های ناشی از آفتاب گرفته تا جای زخم و سرطان پوست.

خطوط ظریف و چین و چروک

لیزر Co2 می تواند ظاهر خطوط و چین و چروک را کاهش دهد، ممکن است به ویژه در موارد زیر مؤثر باشد، پنجه کلاغی یا خطوط و چین و چروک زیر و اطراف چشم

خطوط و چین و چروک روی پیشانی

خطوط خنده یا خطوطی که در اطراف دهان ظاهر می شوند، نه تن ها می تواند ظاهر چین و چروک را فورا کاهش دهد، بلکه تولید کلاژن را نیز تشویق می کند، که می تواند سلامت پوست شما را در طول زمان بهبود بخشد.

پوست آسیب دیده در برابر نور خورشید

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش ممکن است به علائم قابل مشاهده پیری پوست کمک کند، مانند:

  • چین و چروک
  • افتادگی به دلیل کاهش خاصیت ارتجاعی
  • بافت پوست خشن و نا هموار
  • لکه های کبدی و لکه های خورشیدی
  • رگ های عنکبوتی

لایه برداری مجدد با لیزر Co2 می تواند ظاهر همه موارد فوق را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

لیزر Co2 فرکشنال

پوست اطراف چشم و پلک ها

شل شدن پوست بالای پلک های بالا و پایین می تواند باعث ایجاد چیزی شود که معمولاً به عنوان “پشت” یا “چشم های کلاهدار” شناخته می شود، لیزر Co2 می تواند به سفت شدن پوست کمک کند و هم چنین ممکن است به بهبود شلی پوست پلک و به حداقل رساندن ظاهر پف کرده چشم کمک کند.

جای جوش

یزلیزر Co2 با تحریک تولید کلاژن که به سفت شدن و صاف کردن جای زخم ها کمک می کند، به کاهش ظاهر اسکار آکنه نیز کمک می نماید، گفته می شود، ممکن است روی همه انواع اسکار آکنه کار نکند.

یک بررسی سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که درمان ترکیبی منبع مورد اعتماد – از جمله میکرو نیدلینگ، سابسیژن، و لایه‌ برداری اسید تری کلرو استیک، (TCA) ممکن است برای اسکار های آکنه از نوع یخ ‌چینی موثر تر باشد.

زگیل

متخصصان پوست معمولاً روش‌ های درمانی دیگری مانند درمان‌ های بدون نسخه یا انجماد را برای زگیل توصیه می ‌کنند، اما ممکن است از لیزر بر روی زگیل هایی استفاده کنند که به درمان های دیگر پاسخ نمی دهند.

لیزر Co2 فرکشنال

هیپر پلازی سباسه

هیپر پلازی سباسه زمانی اتفاق می افتد که سموم در یک غده روغنی به دام می افتد، هنگامی که این اتفاق می افتد، غده بزرگ می شود و باعث ایجاد یک بر آمدگی کوچک و مومی مانند روی پوست، معمولاً روی صورت می شود، در حالی که بی ضرر هستند، برخی افراد به دلایل زیبایی آن ها را حذف می کنند.

لیزر های Co2 می توانند به طور موثر این برجستگی ها را از بین ببرند و از رشد مجدد آن ها جلوگیری کنند، اگر چه برخی تحقیقات نشان می دهد که لیزر اربیوم ممکن است گزینه بهتری باشد، یک بررسی در سال ۲۰۲۰ نشان داد که درمان با لیزر اربیوم اغلب تن ها به یک جلسه نیاز دارد و عوارض جانبی کمتری نسبت به لیزر Co2 و سایر لیزر ها دارد.

سرطان پوست

لیزر Co2 می تواند با کوچک کردن و تخریب بافت با خونریزی کم یا آسیب به بافت اطراف به پیشگیری یا درمان سرطان پوست کمک کند، یک متخصص پوست ممکن است از لیزر Co2 روی کراتوز های اکتینیک پیش سرطانی یا در برخی موارد برای درمان انواع خاصی از سرطان پوست در مراحل اولیه استفاده کند.

لیزر Co2 فرکشنال

ایمنی و عوارض جانبی

لیزر های Co2 که از اوایل دهه ۱۹۶۰ استفاده می شد، ایمن و موثر در نظر گرفته می شود، با این حال، مانند بسیاری از روش‌ ها، لایه‌ برداری مجدد با لیزر Co2 با خطراتی همراه است، انجام این درمان توسط یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک معتبر و دارای مجوز هیئت مدیره می تواند به طور قابل توجهی خطر عوارض را به حداقل برساند.

عوارض جانبی رایج لیزر Co2 عبارتند از:

  • مقداری تغییر رنگ و تورم پوست
  • پوستی که احساس خامی دارد، شبیه به آفتاب سوختگی خفیف
  • خارش
  • خشکی و پوسته شدن
  • حساسیت به خورشید

لایه برداری عمیق تر و گسترده تر می تواند پوست شما را پس از آفتاب سوختگی شدید ظاهر و احساس کند، هم چنین ممکن است پوست شما ترشح کند و تاول بزند.

لیزر Co2 فرکشنال

عوارض بالقوه

لایه برداری مجدد لیزر Co2 گاهی اوقات می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • عفونت
  • شعله ور شدن آکنه
  • فعال شدن مجدد زخم سرد، در صورتی که سابقه تبخال دارید
  • جای زخم
  • میلیا یا برجستگی های پوستی بسیار کوچک
  • هایپر پیگمانتاسیون
  • در صورت عدم استفاده صحیح از لیزر، سوختگی و آسیب های پوستی

مجدداً، انتخاب یک جراح زیبایی یا متخصص پوست با گواهی بورد و پیروی از دستور العمل‌ های قبل و بعد از مراقبت می‌ تواند به میزان قابل توجهی خطر عوارض جانبی یا عوارض را کاهش دهد.

لیزر Co2 فرکشنال

بهبودی چگونه است؟

معمولاً ۱-۲ هفته طول می کشد تا پس از لیزر Co2 بهبود یابد، پیروی از دستور العمل های مراقبت های بعدی متخصص پوست یا جراح به بهبودی کمک می کند و خطر عوارض را کاهش می دهد، در این جا چیزی است که در طول فرآیند بازیابی انتظار می رود، پوست شما در چند روز اول احساس خامی می کند و ممکن است مانند آفتاب سوختگی همراه با خارش، سوزش و لایه برداری احساس شود، پوست شما ممکن است تاول بزند، مایع زرد رنگی ترشح کند و پوسته پوسته شود، بعد از حدود ۵-۷ روز، پوست شما خشک شده و شروع به لایه برداری می کند، پوست زیر ممکن است ظاهری صورتی یا رنگ پریده داشته باشد که به تدریج رنگ پوست شما را به خود می گیرد، بهبودی می تواند تا یک سال طول بکشد، این نکات می توانند در طول روند بهبودی به شما کمک کنند:

  • از مالش، خراشیدن یا بریدن پوست خود اجتناب کنید.
  • پوست درمان شده را طبق دستور پزشک، معمولاً ۲ تا ۵ بار در روز با نمک یا محلول سرکه تمیز کنید.
  • طبق توصیه پزشک، روزی دو بار از یک لایه نازک مرطوب کننده یا پماد ضد باکتری استفاده کنید.
  • در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول، یک کیسه یخ پیچیده شده در یک حوله تمیز و نرم را بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید.
  • برای کمک به تورم، با سر بالا بخوابید.
  • هنگامی که پوست شما بهبود یافت، لباسی بپوشید که آن ناحیه را بپوشاند یا هر بار که به بیرون از منزل می روید از کرم ضد آفتابی که برای پوست حساس فرموله شده است استفاده کنید.

لیزر Co2 فرکشنال

چگونه لیزر Co2 را بازسازی کنیم؟

برای کاهش خطر عوارض و به دست آوردن بهترین نتایج از این روش، یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک معتبر و دارای گواهی هیئت مدیره را انتخاب کنید، شما می توانید از پزشک خود برای معرفی درخواست کنید یا از طریق یکی از این منابع آنلاین یکی را در منطقه خود بیابید:

  • انجمن جراحان پلاستیک آمریکا
  • آکادمی پوست آمریکا (AAD)
  • هیئت جراحی زیبایی آمریکا
  • انجمن آمریکا برای جراحی پوست
  • بنیاد سرطان پوست

محل

  • مدارک و تجربه متخصص پوست یا جراح شما
  • تعداد جلسات مورد نیاز برای دست یابی به نتایج مطلوب

ناحیه پوست تحت درمان

بیمه معمولاً درمان های زیبایی را پوشش نمی دهد، گفته می ‌شود، ارائه‌ دهنده بیمه شما ممکن است درمان لیزری را که برای اهداف ضروری پزشکی استفاده می ‌شود، مانند برداشتن سرطان پوست، پوشش دهد، می توانید با مراجعه به ارائه دهنده بیمه خود درباره گزینه های پوشش خود اطلاعات بیشتری کسب کنید.

نکات مهم

هنگامی که توسط یک جراح زیبایی یا متخصص پوست با تجربه انجام می شود، لیزر Co2 می تواند پوست شما را جوان کرده و برخی از بیماری های پوستی را درمان کند، درمان لیزر Co2 را در نظر می گیرید؟ برای راهنمایی بیشتر در مورد اینکه آیا این درمان ممکن است به نگرانی های پوستی شما کمک کند یا خیر، برای مشاوره با یک متخصص معتبر شروع کنید.

لیزر Co2 فرکشنال

هر آنچه که می خواهید در مورد لیزر درمانی برای اسکار آکنه بدانید

لیزر درمانی اسکار آکنه با هدف به حداقل رساندن ظاهر اسکار ناشی از شیوع آکنه قدیمی است، نود و پنج درصد منبع قابل اعتماد افرادی که آکنه دارند مقداری اسکار باقی مانده دارند، لیزر درمانی برای اسکار های آکنه، نور را بر روی لایه های بالایی پوست شما متمرکز می کند تا بافت اسکار را از بین ببرد، در عین حال، این درمان سلول‌ های جدید و سالم پوست را تشویق می‌کند تا رشد کرده و جایگزین بافت اسکار شوند،

در حالی که این درمان به طور کامل اسکار آکنه را از بین نمی برد، می تواند ظاهر آن ها را کاهش دهد و همچنین درد ناشی از آن ها را به حداقل برساند، اگر آکنه فعال، رنگ پوست تیره تر یا پوست بسیار چروکیده دارید، ممکن است کاندیدای مناسبی برای این درمان نباشید، فقط یک متخصص پوست می تواند به شما بگوید که آیا لیزر درمانی برای اسکار آکنه برای شما روش خوبی است یا خیر.

  • اندازه ناحیه مورد نظر برای درمان
  • تعداد درمان هایی که نیاز دارید
  • سطح تجربه ارائه دهنده شما

این درمان به زمان استراحت نیاز ندارد، می توانید برنامه ریزی کنید که بعد از یک یا دو روز به سر کار باز گردید، ممکن است بخواهید قبل از تصمیم گیری در مورد انجام لیزر خود با چند ارائه دهنده مختلف مشورت کنید، برخی از پزشکان برای بررسی پوست شما و توصیه یک برنامه درمانی هزینه مشاوره دریافت می کنند.

لیزر Co2 فرکشنال

لیزر چگونه کار می کند

لیزر درمانی برای اسکار آکنه به دو صورت عمل می کند، ابتدا گرمای لیزر لایه بالایی پوست شما را که در آن جای زخم ایجاد شده است از بین می برد، همانطور که این لایه بالایی از جای زخم شما جدا می شود، پوست شما صاف تر به نظر می رسد و ظاهر جای زخم کمتر قابل توجه است، همان طور که بافت اسکار از هم جدا می شود، گرما و نور لیزر نیز سلول های جدید و سالم پوست را تشویق می کند تا رشد کنند، جریان خون توسط گرمای لیزر به آن ناحیه کشیده می شود و با هدف قرار گرفتن رگ های خونی اسکار، التهاب کاهش می یابد، همه این‌ ها ترکیب می‌شوند تا جای زخم‌ ها کمتر برجسته و قرمز به نظر برسند و ظاهری کوچک‌ تر به آن‌ ها می‌دهند، هم چنین باعث بهبودی پوست شما می شود.

روش کار

برخی از انواع رایج لیزر های مورد استفاده برای اسکار آکنه، لیزر های اربیوم YAG، لیزر های دی اکسید کربن (Co2) و لیزر های رنگی پالسی هستند، هر یک از این دستگاه ها به روشی خاص عمل می کنند تا نوع اسکار شما را هدف قرار دهند.

لایه برداری با لیزر ابلیتیو

لایه برداری ابلیتیو از لیزر اربیوم YAG یا دی اکسید کربن Co2 استفاده می کند، این نوع لیزر درمانی با هدف حذف کل لایه رویی پوست شما در ناحیه ای که جای زخم دارید، انجام می شود، ممکن است ۳ تا ۱۰ روز طول بکشد تا قرمزی ناشی از لیزر های فرسایشی شروع به فروکش کند.

لیزر Co2 فرکشنال

لایه برداری با لیزر غیر آبلاتیو

این نوع لیزر درمانی برای اسکار آکنه از لیزر مادون قرمز استفاده می کند، گرمای این نوع لیزر ها به منظور تحریک تولید کلاژن و تشویق رشد سلول های جدید برای جایگزینی بافت آسیب دیده و زخمی است.

درمان لیزر فرکشنال

هدف لیزر فرکشنال (Fraxel) تحریک بافت زیر اسکار شما برای حذف سلول هایی است که رنگ دانه های تیره زیر لایه بالایی پوست دارند، اسکار های ماشین جعبه ای و یخ گاهی به خوبی به این نوع لیزر پاسخ می دهند.

مناطق مورد نظر

لیزر برای اسکار آکنه معمولا صورت شما را هدف قرار می دهد، اما این درمان را می‌ توان در سایر نواحی که جای زخم‌ های آکنه ظاهر می‌شوند نیز اعمال کرد. مناطق درمانی هدف مند معمولی عبارتند از:

  • صورت
  • بازو ها
  • بازگشت
  • بالا تنه
  • گردن
  • خطرات و عوارض جانبی

هنگامی که از لیزر برای درمان اسکار آکنه خود استفاده می کنید، خطرات و عوارض جانبی وجود دارد، این عوارض جانبی بسته به نوع لیزر مورد استفاده، نوع پوست شما و تعداد درمان‌ هایی که نیاز دارید متفاوت است، عوارض جانبی معمول ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ورم
  • سرخی
  • درد در محل درمان

درد ناشی از لیزر درمانی برای اسکار آکنه معمولا پس از یک یا دو ساعت از بین می رود، کاهش قرمزی ممکن است تا ۱۰ روز طول بکشد، خطرات استفاده از لیزر درمانی برای کاهش ظاهر اسکار آکنه شامل هیپر پیگمانتاسیون و عفونت است، در حالی که این شرایط نادر و اغلب قابل پیش گیری هستند، مهم است که قبل از تصمیم به ادامه درمان با پزشک خود در مورد عوامل خطر خود صحبت کنید، اگر پس از لیزر درمانی برای اسکار آکنه متوجه چرک، تورم شدید یا تب شدید، باید فوراً با پزشک خود صحبت کنید.

لیزر Co2 فرکشنال

انتظار چه چیزی را دارید

داشتن انتظارات واقع بینانه از هر عمل زیبایی مهم است، به یاد داشته باشید که لیزر جای جوش های شما را به طور کامل از بین نمی برد، در بهترین حالت، جای زخم‌ های شما به مراتب کمتر قابل توجه خواهد بود، اما واقعاً هیچ راهی برای دانستن اینکه چقدر برای شما مؤثر است وجود ندارد، پس از لیزر درمانی، باید در هفته ها و ماه های آینده مراقب مراقبت از پوست خود باشید، پوست شما در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید آسیب پذیر تر خواهد بود، بنا بر این استفاده از کرم ضد آفتاب قبل از خروج از خانه ضروری است، هم چنین باید به مدت ۶ تا ۸ هفته از برنزه کردن یا سایر فعالیت هایی که منجر به قرار گرفتن در معرض نور خورشید می شود خودداری کنید.

هم چنین ممکن است پزشک دستورالعمل‌ های ویژه ‌ای برای مراقبت از پوست، مانند استفاده از تونر یا مرطوب ‌کننده خاص، برای کمک به حداکثر رساندن اثرات درمان به شما بدهد، برای جلوگیری از عفونت باید ناحیه تحت درمان را تمیز نگه دارید و ممکن است پوست شما برای روز ها یا حتی هفته ها قرمزی باقیمانده داشته باشد،هم چنین ممکن است لازم باشد تا یک هفته یا بیشتر از آرایش کردن اجتناب کنید، تا زمانی که خطر عوارض برطرف شود.

نتایج درمان شما بلافاصله قابل مشاهده نخواهد بود، در عرض ۷ تا ۱۰ روز، خواهید دید که این درمان تا چه حد برای کاهش ظاهر اسکار آکنه موثر بوده است، نتایج این درمان دائمی است.

آماده شدن برای درمان

ممکن است لازم باشد تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید تا واجد شرایط لیزر درمانی برای اسکار آکنه باشید، آماده سازی برای این درمان اغلب شامل موارد زیر است:

  • از مصرف آسپرین یا مکمل های رقیق کننده خون به مدت ۲ هفته قبل از عمل استفاده نکنید.
  • حداقل ۲ هفته قبل از درمان سیگار نکشید.
  • به مدت ۲ هفته قبل از درمان از محصولات مراقبت از پوست حاوی رتینول استفاده نکنید.

به صورت موردی، ممکن است لازم باشد قبل از لیزر درمانی به طور موقت دارو های درمان آکنه خود را متوقف کنید، اگر مستعد ابتلا به تبخال هستید، ممکن است یک داروی آنتی بیوتیک پیش گیرانه برای شما تجویز شود.

چگونه یک درمانگر پیدا کنیم

لیزر درمانی یک راه ساده و موثر برای کاهش ظاهر اسکار آکنه است، صحبت با یک متخصص پوست دارای مجوز هیئت مدیره اولین قدم برای یافتن این که آیا این درمان برای شما مناسب است یا خیر، اگر نگران اسکار های آکنه خود هستید و در حال حاضر متخصص پوست ندارید، می توانید به سایت دکتر پردیس کیانی مراجعه فرمایید.

لیزر Co2 فرکشنال

۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *