بوتاکس

بوتاکس چیست؟ تزریق بوتاکس سعادت آباد

بوتاکس چیست

بوتاکس چیست؟

بوتاکس چیست، محبوب دل های پیر و جوان یک نوع سم می باشد که از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم Clostridium botulinum از نوع A، به شکل تغییر یافته حاصل می گردد که در واقع یک نوع سم این باکتری می باشد و به نام بوتولینوم توکسین Botulinum Toxin و خلاصه تر بوتاکس Botox در سر تا سر جهان معروف شده است.

بوتاکس چیست

مکانیسم اثر بوتاکس

اولین بار دانشمندان از سم بوتولینیوم برای بیماری استرابیسم یا لوچی چشم استفاده کردند. این کار به سال های ۱۹۷۰ بر می گردد. در اواخر دهه ۱۹۸۰، با نام داروی اوکولینوم Oculinum برای درمان استرابیسم به ثبت رسید.

بعد از این برای درمان موضعی فلج عضلات مورد استفاده قرار گرفت. در ابتدای سال های ۲۰۰۰ بود که با نام بوتاکس آرایشیbotox Cosmetic پا به بازار جهانی گذاشت و تحت عنوان دارویی برای فلج موقت عضلات صورت به خصوص یک سوم بالائی آن استفاده شد. این دارو به دلیل سریع الاثر بودن، ظرف مدت دو هفته به در قسمت های تزریق شده باعث کمتر و کمتر شدن چروک ها می گردد و برای همین است که در تخصص پوست و مو به سرعت جای باز نمود و مردم به سمت کلینیک های تخصصی پوست و مو سرازیر شدند و با درخواست تزریق بوتاکس خود را جوان تر نمودند و به این وسیله بوتاکس معجزه جوانی هزاره ۳ شد، در این بین هنر پیشه های هالیوود و بالیوود اولین استفاده کننده های آن بودند.

در ایران نسبت به امریکا و دیگر کشور ها کاربرد بوتاکس محدود تر است و بیشتر کاربرد آرایشی دارد، اما مخصوصا در کشور های جهان اول به خصوص امریکا موارد استفاده آن بسیار است و فقط به آرایشی و زیبایی محدود نمی گردد. نکته دیگر این که در ایران اخیرا این دارو وارد آرایشگاه ها و مغازه های آرایشی بهداشتی شده، توسط افراد غیر متخصص مورد تزریق قرار می گیرد و چون محصول کیفیت پایین و با قیمت پایینتر استفاده می کنند برای قشر متوسط و ضعیف جذابیت دارد. باید بگوییم بسیار دیده شده است که فرد با اثر های جانبی خطرناک مانند واکنش های آلرژیک و افزایش حساسیتی آن مواجه گردیده و با عوارض غیر قابل برگشت به مراجع قضایی مراجعه نموده است. در حالی که اگر از ابتدا به متخصص پوست و مو مراجعه می نمود با اطمینان از داروی استفاده شده، مسلما مدت اثر بیشتری را دریافت می نمود و در طولانی مدت به دلیل تزریق دوز مناسب و با روش صحیح، از لحاظ اقتصادی هم با صرفه تر می شد.

بوتاکس چیست

بررسی اجمالی

تزریق بوتاکس در درجه اول به دلیل توانایی این دارو در کاهش ظاهر چین و چروک صورت مورد توجه قرار می گیرد، آن ها هم چنین برای درمان بیماری هایی مانند اسپاسم گردن (دیستونی دهانه رحم)، تعریق بیش از حد (هیپرهیدروزیس)، مثانه بیش فعال و تنبلی چشم استفاده می شوند، تزریق بوتاکس هم چنین ممکن است به پیش گیری از میگرن مزمن کمک کند.
در تزریق بوتاکس از سمی به نام onobotulinumtoxin A برای جلوگیری موقت از حرکت ماهیچه استفاده می شود، این سم توسط میکروبی تولید می شود که باعث بوتولیسم، نوعی مسمومیت غذایی می شود، بوتاکس اولین دارویی بود که از سم بوتولینوم استفاده کرد، محصولات دیگر اکنون عبارتند از abobotulinumtoxin A (Dysport) ،rimabotulinumtoxin B (Myobloc) و incobotulinumtoxin A (Xeomin)، هر یک کمی متفاوت است، به خصوص در مورد واحدهای دوز، بنابراین آن ها قابل تعویض نیستند.

بوتاکس چیست

انواع بوتاکس

از لحاظ انواع، باکتری کلستریدیوم بوتولینوم به چند دسته تقسیم می شود که معمولا نوع A آن برای تهیه بوتاکس مورد استفاده قرار می گیرد ولی به لحاظ کارخانجات سازنده و برند های معروف دنیا، دسته جات زیر را در دنیای بوتاکس داریم:

  1. ایرانی یا برند مصپورت Masport و Diston
  2. شرکت امریکایی آلرگان Allergan با برند بوتاکس Botox
  3. امریکایی – آلمانی با برند زومین Xoamin یا برند مرز Merz
  4. کره ای با برند نورو نوکس
  5. انگلیسی آیپ سن Ipsen با برند دیسپورت DYSPORT

این شرکت ها در کنار چندین شرکت دیگر در اقصی نقاط دنیا به تولید این سم مشغول هستند و چنان که متوجه شده اید در ایران به نام برند اولین شرکت تولید کننده یعنی بوتاکس معروف شده است.

بوتاکس چیست

نورو توکسین بوتاکس

مکانیسم اثر این نورو توکسین ماهیچه ای عصبی است که با تزریق آن در منطقه مورد نظر از آزاد شدن استیل کولین جلوگیری می نماید، به زبان عامیانه و ساده تر عضله موقتا تا ۶ ماه انقباض ندارد و به اصطلاح فرد نمی تواند اخم نماید، بوتاکس در مقدار بسیار کم در هر نقطه تزریق میشود و صورت فرد را جوان تر می نماید.

تزریق بوتاکس

از آن جایی که چروک صورت نا خود آگاه انسان را به فکر وا می دارد که به مرگ نزدیک تر شده است، تزریق بوتاکس به طور غریزی برای همه جذابیت دارد و باعث جوان تر شدن پوست می گردد. تزریق بوتاکس یکی از بخش های تخصصی پوست و مو می باشد. مقدار، منطقه تزریق و مقدار تزریق همراه با نکات دیگر که پزشک در مورد یک مراجعه کننده به صورت فردی تشخیص می دهد پکیج بوتاکس را بسیار تخصصی تر می نماید.

بعد از تزریق اثرات آن طی دو روز شروع میشود و تا دو هفته به ماکزیمم می رسد و مسلما طی این مدت محل تزریق هم ناپدید گردیده است. این اثر ۴ تا ۶ ماه ماندگاری دارد و بعد از این نیاز به شارژ دارد. پس بوتاکس اگر نوع مرغوب باشد و به مقدار مناسب تزریق شود و رعایت تمام اصول بشود، هر سال دو الی سه بار بیشتر نیاز نمی باشد.

بوتاکس چیست

چرا بوتاکس تزریق می شود

تزریق بوتاکس سیگنال‌ های شیمیایی خاصی از اعصاب را مسدود می‌ کند، بیشتر سیگنال‌ هایی که باعث انقباض ماهیچه‌ ها می‌شوند، رایج ترین کار برد این تزریق ها شل کردن موقت عضلات صورت است که باعث ایجاد چین و چروک در پیشانی و اطراف چشم می شود، تزریق بوتاکس برای درمان شرایطی که بر عمل کرد بدن تأثیر می گذارد نیز استفاده می شود، مثال ها عبارتند از:
دیستونی دهانه رحم در این وضعیت دردناک، ماهیچه های گردن شما به طور غیرارادی منقبض می شوند و باعث می شوند سر شما پیچ خورده یا به موقعیتی ناراحت کننده تبدیل شود، تنبلی چشم، شایع ترین علت تنبلی چشم، عدم تعادل در عضلات مسئول قرار گرفتن چشم است، انقباضات عضلانی برخی از بیماری های عصبی، مانند فلج مغزی، می توانند باعث شوند اندام های شما به سمت مرکز شما کشیده شوند، در برخی موارد، این عضلات منقبض شده را می توان با تزریق بوتاکس شل کرد.
هیپرهیدروزیس در این شرایط، تعریق بیش از حد حتی زمانی که دما گرم نیست و شما به خودتان فشار نمی آورید، رخ می دهد، میگرن مزمن اگر بیش از ۱۵ روز در ماه میگرن را تجربه می کنید، تزریق بوتاکس ممکن است به کاهش دفعات سردرد کمک کند، ختلال عملکرد مثانه. تزریق بوتاکس هم چنین می تواند به کاهش بی اختیاری ادرار ناشی از مثانه بیش فعال کمک کند، تکان دادن چشم. تزریق بوتاکس ممکن است به تسکین انقباض یا انقباض عضلات اطراف تی کمک کند.

بوتاکس چیست

غیر مجاز بودن بعضی افراد برای تزریقات بوتاکس

چه افرادی نباید بوتاکس بزنند؟

  1. زیر ۱۸ ساله ها
  2. خانم های باردار
  3. مادران شیرده
  4. بیماران ام اس
  5. بیماران قلبی عروقی شدید و کنترل نشده
  6. بیماران کلیوی شدید و کنترل نشده
  7. افرادی با سیستم ایمنی ضعیف
  8. افرادی که سیستم ایمنی تضعیف شده دارند مثل افراد تحت شیمی درمانی
  9. افراد دچار کمبود ویتامین کا و اختلال انعقادی
  10. افراد دچار عفونت در بدن
  11. افراد دریافت کننده واکسن طی ۱۵ روز گذشته
  12. افراد دچار برخی حساسیت های دارویی
  13. افراد مصرف کننده داروی هپارین و وارفارین و سایر رقیق کننده های خون

بوتاکس چیست

نقاط مجاز تزریق

بوتاکس در صورت تغییراتی ایجاد می کند که حاصل تزریق مقدار کمی از سم بوتولینیوم بسیار رقیق شده در این مناطق است:

  1. خط اخم بالای بینی و بین دو تاج ابرو
  2. خط های پیشانی که قاعدتا افقی هستند.
  3. خط های پنجه کلاغی کنار چشم
  4. قسمت گردن و پوست آن که دچار چروکیدگی شده باشد.
  5. خط فکی و بالای گردن برای لیفت قسمت تحتانی صورت و بلندتر نشان داده شدن گردن
  6. در حد بسیار کم چین و چروک اطراف لب ها
  7. کاهش بیرون افتادگی لثه هنگام خندیدن (gummy smile)

نکات قبل و بعد تزریق بوتاکس

  1. بهتر است یک هفته قبل از تزریق به پزشک مراجعه کنید و ضمن گرفتن وقت از ایشان در مورد دارو های مصرفی تان سوال کنید، مبادا دارویی مصرف کنید که با بوتاکس تداخل ایجاد نماید.
  2. با اجازه پزشک، کرم بی حس کننده از داروخانه بگیرید و در مناطقی که پزشک تان گفته است بمالید تا سر شدگی بیشتری داشته باشید.
  3. سر وقت در کلینیک پوست و مو که وقت گرفته اید، حاضر شوید و سعی کنید صبور باشید تا نوبت شما برسد.
  4. موقع تزریق آرامش خود را حفظ کنید زیرا تسلیم و تفویض خود به پزشک اولین شرط نتیجه گرفتن شما است.
  5. به توصیه های پزشک توجه کنید و اگر همراه دارید بگویید برای تان یادداشت بردارد و گرنه چون نباید سر تان را خم کنید بهتر است صدای پزشک را ضبط کنید. تا ۴ ساعت سر را خم نکنید, دراز نکشید و جسم سنگین بلند نکنید. بهتر است تا ۴ ساعت مرتبا اخم کنید و ابروها را بالا ببرید و به عبارت دیگر با عضلات پیشانی بازی کنید که ماده بوتاکس یکنواخت تر پخش گردد.
  6. گاهی لازم است تا ساعاتی بعد باید از بگ یخ استفاده نمایید
  7. در صورتی که از تغییرات به وجود آمده در اثر تزریق بوتاکس کاملا راضی نیستید، دو هفته پس از تزریق به پزشک خود مراجعه نمایید که ترمیم برای شما انجام شود.

بوتاکس چیست

تزریق بوتاکس در شهرک غرب تهران و سعادت آباد

مرکز تخصصی دکتر پردیس کیانی آماده خدمت گذاری در زمینه تزریق بوتاکس در سعادت آباد می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید و از مشاوره قبل از تزریق استفاده کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *